Skip to Content

Giltighetsdatum: 30/11/2022


SÄKERHET ÄR KÄRNAN I MASTERCARDS HISTORIA

Vårt mål är att ständigt skydda alla som är anslutna till Mastercard. Vårt uppdrag är tydligt. Varje dag, överallt, använder vi vår teknik och expertis för att göra betalningar och digitala interaktioner säkra, enkla och smarta. Oavsett om du är konsument, näringsidkare, utgivare, företag eller en organisation inom den offentliga sektorn kan du känna dig trygg i vetskapen om att din säkerhet och trygghet är vår högsta prioritet och centralt i allt vi gör.

Betalningsteknik har aldrig varit säkrare, men de kriminella har aldrig varit smartare, och övergången till en digital värld med digitala betalningar och andra digitala interaktioner, vilken sker i en aldrig tidigare skådad takt, kan underlätta för dem. I takt med att tekniken utvecklas fortsätter Mastercard att ligga i framkant när det gäller innovation och säkerhet för att ligga ett steg före kriminella och hålla dig säker. I takt med att fler enheter blir e-handelsenheter är vår prioritet att garantera deras säkerhet genom att uppmuntra alla innovatörer att bygga in säkerhet och trygghet från början, så att vi kan hantera utmaningen med potentiella risker på ett bättre sätt.

FLERA LAGER AV TEKNIK SKYDDAR BETALNINGSTRANSAKTIONER OCH DIGITALA INTERAKTIONER

Det finns ingen patentlösning för att bekämpa bedrägerier, så vi använder flera säkerhetslager för att skydda varje transaktion och, utöver betalningar, för att skydda kunderna i alla digitala interaktioner. Vår teknik, våra processer och vår expertis gör det möjligt för oss att förebygga, upptäcka och lösa hot samtidigt som vi förbättrar upplevelsen kopplad tilll betalningsutrustning och digitala interaktioner.

Vi har implementerat och arbetar i fyra nivåer för att skydda betalningssystemet och våra kunders verksamheter:

  • Förhindra: Genom att säkra enheter, data och nätverk på ett samordnat sätt i hela branschen minskas risken för bedrägerier avsevärt.
  • Identifiera: Vi arbetar för att öka förtroende, eftersom den föränderliga världen med digital uppkoppling skapar nya skyldigheter att identifiera individer på ett säkert sätt. Våra identitetslösningar hjälper oss att leverera en nära friktionsfri autentiseringsupplevelse. Vi stöder sömlös identitetsverifiering i realtid för våra kunders räkning. Vi erbjuder unika personliga digitala identitetstjänster som kan användas av både konsumenter och kunder.
  • Upptäcka: Vi utnyttjar kraften i vårt nätverk och vår teknik för att övervaka transaktioner över hela världen och identifiera transaktionsbedrägerier, ekonomisk brottslighet, kryptobrott och cyberhot. Vår omfattande uppsättning verktyg som erbjuds finansiella institut, näringsidkareoch andra företag kan anpassas till deras kundbas och omfattar allt från verktyg för artificiell intelligens som är utformad för att modellera och förutsäga bedrägeriscenarier, till bedrägeri-scoring i realtid på försäljningsstället, kryptovalutaintelligens och blockkedjelösningar samt analys av cyberhälsa.
  • Erfarenhet: De tjänster vi erbjuder är alla inriktade på att erbjuda den bästa möjliga kund- och konsumentupplevelsen – inklusive vårt globala ansvarsskydd för 0 dollar. Vi bygger friktionsfria betalningsupplevelser och hjälper våra kunder att differentiera digitala konsumenterbjudanden och undvika betalningsavslag om en konsument inte informerar näringsidkaren om ett ersättningskort. Hantering av kortinnehavarnas livscykel är också en viktig komponent som vi erbjuder, vilket bidrar till att tillhandahålla ett enklare sätt att automatiskt ersätta kort i registret när ett nytt kort utfärdas.

VI BEHANDLAR PERSONUPPGIFTER FÖR ATT FÖREBYGGA OCH ÖVERVAKA BEDRÄGERIER OCH FÖR ATT TILLHANDAHÅLLA CYBERSÄKERHETSLÖSNINGAR FÖR VÅRA KUNDER

För många av våra bedrägeri- och säkerhetsaktiviteter agerar vi som personuppgiftsbiträde på uppdrag av och enligt instruktioner från finansiella institut och näringsidkare. Mastercard International Incorporated och dess närstående bolag (tillsammans "Mastercard") behandlar olika typer av personuppgifter i egenskap av personuppgiftsansvarig för att skydda dig mot bedrägerier. Om du befinner dig inom EES, Storbritannien eller Schweiz är Mastercard Europe SA den enhet som ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter. "Personuppgifter" innebär all information som rör en identifierad eller identifierbar individ. Detta kan inkludera följande:

  • Transaktionsdata, riskpoäng för bedrägeri och autentisering, riskfaktorer för transaktioner, koder för riskorsaker, lokaliseringsdata, uppgifter om näringsidkare, köpta varor, information om ifrågasatta transaktioner och bekräftade bedrägerier.
  • Viss information som samlas in från blockkedjan, inklusive blockkedjeadress, andra uppgifter om kryptovalutatransaktioner och IP-adress.
  • Viss information om dig som samlas in via automatiserade metoder, t.ex. cookies och web beacons, när du interagerar med våra annonser, mobilappar eller besöker våra webbplatser, sidor eller andra digitala tillgångar, t.ex. IP-adress, webbläsartyp, operativsystem, unik identifiering av mobil enhet, geografiskt område, hänvisande webbadresser och information om åtgärder som vidtagits eller interaktion med våra digitala tillgångar.
  • Vissa av våra onlineprodukter och -tjänster innehåller också avancerad teknik för bedrägeribekämpning som använder beteendedata baserat på dina interaktioner med enheten, t.ex. ansiktsidentifiering, fingeravtryck, tidpunkter för tangenttryckningar, rullposition och musens placering.
  • Offentligt tillgängliga uppgifter, inklusive informationstekniska profiler och tillgångar hos enskilda ägare och kryptovalutaföretag, t.ex. domäner, lokaliseringsuppgifter och cookies, kontaktuppgifter på offentliga webbsidor eller information om domänregistrering, IP-adresser till bostadsområden i så kallade ”reputation lists”, sanktionslistor och författarskap till publicerade underrättelser om hot mot cybersäkerheten.
  • Uppgifter för identitetskontroll, t.ex. namn, adress, nationellt identitetsnummer, mobiltelefonnummer, ålder och nationalitet.
  • Uppgifter om bedrägerier och risker för enmansbolag, huvudägare, och kryptovalutaföretag, som kan omfatta namn och kontaktuppgifter för företagens ledningspersonal och koder för bedrägeriorsaker.

Vi får ovanstående kategorier av personuppgifter från olika källor: från finansiella institut och näringsidkare, från dina tjänsteleverantörer, direkt från dig, från tredje parter enligt nedan eller från din interaktion med våra digitala tillgångar.

HUR VI KAN ANVÄNDA DINA PERSONUPPGIFTER

Vi kan använda dina personuppgifter för de ändamål som anges nedan. Vi kommer endast att behandla dina personuppgifter för nedanstående ändamål när vi har en giltig rättslig grund för behandlingen i enlighet med tillämplig lag, beroende på i vilket land du befinner dig. Observera dock att även om tabellen nedan inte listar samtycke som rättslig grund för varje behandlingsaktivitet, är samtycke i vissa länder den enda eller mest lämpliga rättsliga grunden för behandling av personuppgifter, och i dessa länder förlitar vi oss på samtycke för alla behandlingsaktiviteter. I vissa fall kan detta samtycke inhämtas från dig för vår räkning av ditt finansiella institut, din näringsidkare, din tjänsteleverantör eller en annan samarbetspartner.

I tabellen nedan beskrivs de behandlingsaktiviteter för vilka vi agerar som personuppgiftsansvarig. När vi agerar som personuppgiftsbiträde på uppdrag av finansiella institut, näringsidkareeller andra samarbetspartner som agerar som personuppgiftsansvariga är de finansiella instituten, näringsidkarna eller andra samarbetspartners ansvariga för att säkerställa en giltig rättslig grund för personuppgiftsbehandlingen. Se deras respektive sekretesspolicy för mer information om behandlingen av dina personuppgifter.

    Bearbetningsverksamhet

Rättslig grund för behandling (om det krävs enligt tillämplig lag)

  • Skydda dig och andra mot bedrägerier, cyberincidenter och stärka verksamhetens cyberresiliens samt hantera riskexponering och franchisekvalitet.
  • Du har samtyckt till användningen av dina personuppgifter; eller
  • Behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig eller annan lagstadgad förpliktelse; eller
  • Behandlingen är nödvändig för att ingå eller fullgöra ett avtal som du är part i; eller
  • Vi, eller en tredje part, har ett legitimt intresse av att använda dina personuppgifter för att förebygga och skydda mot bedrägerier, säkra vårt nätverk och de betalningstransaktioner som vi behandlar.
  • Övervaka och förhindra bedrägerier, obehöriga transaktioner, krav och andra åtaganden i vårt betalningsnätverk, samt övervaka och förhindra bedrägerier i blockkedjan i samband med kryptovalutor.
  • Du har samtyckt till användningen av dina personuppgifter; eller
  • Behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig eller annan lagstadgad förpliktelse; eller
  • Behandlingen är nödvändig för att ingå eller fullgöra ett avtal som du är part i; eller
  • Vi, eller en tredje part, har ett legitimt intresse av att använda dina personuppgifter för att övervaka och förebygga bedrägerier.
  • Autentisera dig och verifiera din identitet.
  • Du har samtyckt till användningen av dina personuppgifter; eller
  • Behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig eller annan lagstadgad förpliktelse; eller
  • Behandlingen är nödvändig för att ingå eller fullgöra ett avtal som du är part i; eller
  • Vi, eller en tredje part, har ett legitimt intresse av att använda dina personuppgifter för att autentisera dig och verifiera din identitet.
  • Upprätthålla integriteten och säkerheten i våra betalningsnätverk.
  • Behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig eller annan lagstadgad förpliktelse; eller
  • Vi, eller en tredje part, har ett legitimt intresse av att använda dina personuppgifter för att upprätthålla integriteten och säkerheten i våra betalningsnätverk.
  • Uppfylla rättsliga skyldigheter, inklusive tillämplig lagstiftning mot penningtvätt.
  • Behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig eller annan lagstadgad förpliktelse; eller
  • Vi, eller en tredje part, har ett legitimt intresse av att använda dina personuppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser.
  • Bedriva intern forskning och utveckling i syfte att utvärdera och förbättra vår verksamhet och våra produkter för upptäckt, förebyggande och övervakning av bedrägerier samt cyberresiliens.
  • Vi, eller en tredje part, har ett legitimt intresse av att använda dina personuppgifter för att bedriva intern forskning och utveckling i syfte att förebygga och skydda mot bedrägerier, säkra vårt nätverk och de betalningstransaktioner som vi behandlar.
  • Aggregera en del av dina personuppgifter för att skapa regelbaserade modeller eller modeller med artificiell intelligens för att identifiera tidigare och potentiella framtida bedrägerier eller penningtvättsmönster för att erbjuda avancerade funktioner för förebyggande av bedrägerier, AML och säkerhet till finansiella institut, näringsidkare, kunder och samarbetspartners. Vi använder maskininlärning för att analysera och identifiera bedrägliga eller olagliga transaktioner. Användningen av dessa modeller kan leda till att ditt finansiella institut, din näringsidkare eller din tjänsteleverantör fattar beslut om huruvida de ska verifiera din identitet eller godkänna din betalning.
  • Vi, eller en tredje part, har ett legitimt intresse av att använda dina personuppgifter för att samla in personuppgifter och skapa modeller för att identifiera, förebygga och skydda våra kunder och betalningsekosystemet mot bedrägerier.

HUR VI DELAR DINA PERSONUPPGIFTER

Vi kan komma att dela dina uppgifter med tredje part, inklusive finansiella institut, leverantörer av identitetsverifieringstjänster, leverantörer av bedrägeridatatjänster, statliga enheter, allmännyttiga företag, offentliga register, kreditupplysningsföretag, fastighetsregister, teleoperatörer, bevakningslistor, leverantörer av geovisualiseringstjänster. Vi säkerställer att dina personuppgifter endast används för ovanstående ändamål med förbehåll för strikta dataskydds- och säkerhetsförpliktelser genom våra kontrakt med sådana tredje parter.

DINA RÄTTIGHETER, HUR DU KONTAKTAR OSS OCH YTTERLIGARE INFORMATION OM VÅRA METODER

Du har vissa rättigheter och valmöjligheter när det gäller de personuppgifter som vi har om dig. För mer information om dina rättigheter, för att kontakta oss eller för att få veta mer om hur vi delar, överför, behåller eller skyddar dina personuppgifter, vänligen läs vår globala personuppgiftspolicy. Du, eller en part som är auktoriserad att agera för din räkning, kan utöva dina rättigheter som beskrivs i den globala personuppgiftspolicyn genom att skicka ett e-postmeddelande till oss på: privacyanddataprotection@mastercard.com.

Denna policy om bedrägeri och säkerhet ger ytterligare information om vissa aspekter av behandlingen av personuppgifter som omfattas av vår globala personuppgiftspolicy. Vissa av de säkerhets-, bedrägeribekämpnings- och övervakningslösningar som nämns ovan kan ha sina egna specifika personuppgiftspolicyer. Vänligen läs dem för mer information. För frågor om ditt Mastercard-kort och dina inköp, vänligen kontakta ditt finansiella institut eller din näringsidkare. Mer information om hur du kontaktar dem finns på deras webbplatser.