För att komma åt problematiken tog TrusTrace kontakt med flera globala modemärken, bland annat Houdini och Filippa K. Syftet var att förstå de utmaningar företagen står inför när det gäller att ha kontroll över sina leverantörer och att följa hela värdekedjan som ofta är utspridd. Genom insikterna utvecklade TrustTrace en databaserad plattform som ger varumärken djup insyn i hela leveranskedjan och möjlighet att följa produktresan från början till slut.
Plattformen bearbetar en mängd olika data, såsom platser, ESG-mått och värdeprocesser, och presenteras resultatet i en samlad vy. Plattformen tillåter också för spårning av faktorer som materialomvandling i leveranskedjan och leverantörsdemografi. Varumärken kan med denna data skapa hållbarhetsmärkningar för produkter, ställa krav på leverantörer och kommunicera sina hållbarhetsåtaganden till konsumenten.
TrusTrace ansökte till Lighthouse MASSIV av två anledningar. För det första såg de en unik möjlighet att sätta sin plattform i bruk och den data de samlar in. För det andra såg de programmet som en möjlighet att, genom att samarbeta med ett globalt företag som Mastercard, stärka företagets trovärdighet och dra nytta av den breda kunskap som tillhandahålls av experterna i programmet.
Lighthouse MASSIV är ett partnerskapprogram men också en tävling i flera steg. I det första steget träffar fem utvalda företag Mastercards rådgivande kommitté, bestående av företagsledare och experter på externa relationer från hela världen. I det här skedet ligger fokus på att hitta nya partnerskap och samarbeten. Varje nytt partnerskap kvalitetssäkras av experter inom juridik, design och teknik innan resultatet rapporteras tillbaka till kommittén. Programvinnaren är det team som presenterar det partnerskap som har störst möjlighet att nå ut till flest människor.
– Det bästa med programmet var att det hjälpte oss att komma i kontakt med rätt mentorer och ta steget in i nya branscher, säger Shameek Ghosh.
Nyligen lanserade TrusTrace även “The Traceability Roadmap”, en praktisk guide till hur företag kan implementera spårbarhet i sin leveranskedja. Guiden kombinerar teori med fallstudier och intervjuer och erbjuder användbara verktyg för att stödja företag i deras arbete med spårbarhet.
- Jag tror att fler under de kommande åren kommer att acceptera att spårbarhet är en kritisk del av deras lösning och här vill vi vara den dominerande aktören, säger Shameek Ghosh.
TrusTrace har kontinuerlig kontakt med Mastercard och Lighthouse-teamet, och uppdaterar dem om nya projekt och planer.
- Vi ser Mastercard som en källa till trovärdighet som vi kommer ta vara på framöver, särskilt i samband med vår expansion i USA, avslutar Shameek Ghosh.
– Tech- och startupbranschen har ställts inför enorma utmaningar. Program som öppnar upp för innovativa bolag att etablera partnerskap, hitta investeringar och skalas är därför viktigare än någonsin. Partnerskap behövs för att främja innovation i Sverige och Norden, och för att fortsätta bygga framtidens hållbara företag, säger Mats Taraldsson, chef för Innovation, Fintech och Impact-tech Engagement på Mastercard Norden & Baltikum.